Vedtægter
for foreningen
Mesballe Forsamlingshus
§ 1. Navn og hjemsted.
Foreningens navn er Mesballe Forsamlingshus, dens hjemsted er Thorsagervej 26 B, Mesballe, 8550 Ryomgård i Syddjurs Kommune.
§ 2. Formål.
Foreningens formål er at opretholde forsamlingshuset og være samlingssted for egnenens beboere og at stille forsamlingshuset til rådighed for medlemmer, andre foreninger og personer, der ønsker at afholde private fester/arrangementer.
§ 3. Medlemmer.
Alle, der har bopæl i området, samt personer udenfor området,
der har tilknytning til Mesballe og er fyldt 18 år, kan optages som medlem.
Bestyrelsen kan ekskludere medlemmer, der modarbejder foreningens formål. Alle
eksklusioner forelægges på førstkommende generalforsamling.
§ 4. Kontingent.
Medlemmerne betaler i første kvartal et årligt kontingent.
Kontingentet fastsættes af bestyrelsen, og kontingentændringer forelægges
generalforsamlingen.
Medlemsfordele fremgår af hjemmesiden
www.mesballe.dk.
Kontingentrestance medfører tab af medlemsfordele, og der rykkes for restancer.
Opsigelse af medlemsskab skal ske 3 måneder før årsskiftet.
§ 5. Generalforsamling.
Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed.
Ordinær generalforsamling afholdes hvert år i 1. kvartal.
Indkaldelse til generalforsamlinger, såvel ordinære som ekstraordinære, sker med
mindst 14 dages varsel ved annoncering på hjemmesiden og besked til alle
medlemmer, med angivelse af dagsorden.
Hvis forholdene retfærdiggør det, kan der annonceres i lokale aviser.
Forslag skal, for at kunne behandles på den ordinære generalforsamling, afgives til bestyrelsen senest en uge før generalforsamlingen.
Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal mindst indeholde følgende punkter:
1. Valg af dirigent.
2. Bestyrelsens beretning.
3. Det reviderede regnskab forelægges til godkendelse.
4. Budget for det kommende år fremlægges.
5. Behandling af indkomne forslag.
6. Valg af medlemmer og suppleanter til bestyrelsen.
7. Valg af revisor og revisorsuppleant.
8. Eventuelt.
Ekstraordinær generalforsamling kan indkaldes af bestyrelsen.
Ekstraordinær generalforsamling skal indkaldes, når mindst 15
af foreningens medlemmer fremsætter skriftlig forlangende herom til bestyrelsen,
ledsaget af en skriftlig dagsorden.
I sidstnævnte tilfælde skal generalforsamlingen afholdes inden 2 måneder efter
modtagelsen af den skriftlige begæring, og dagsordenen skal udsendes med
indkaldelsen.
De på generalforsamlingen trufne beslutninger indføres i
referat, der underskrives af dirigenten.
§ 6. Stemmeret og afstemninger.
Hvert medlem, der har betalt kontingent inden
generalforsamlingen, har en stemme, ægtefæller/samboende har 2 stemmer.
Medlemmer i restance har taleret, men ikke stemmeret. Et medlem kan afgive
stemme ved skriftlig fuldmagt. Ethvert medlem kan kræve hemmelig afstemning.
Afgørelser træffes ved simpel stemmeflerhed.
Forslag til vedtægtsændringer kan kun vedtages, når mindst 2/3
af de stemmeberettigede er til stede, og mindst 2/3 af disse stemmer for.
Er kun den anden af disse betingelser opfyldt, kan forslaget vedtages på en
efterfølgende ekstraordinær- eller næste års ordinære generalforsamling med 2/3
af de afgivne stemmer, uanset antallet af fremmødte stemmeberettigede.
§ 7. Bestyrelsen.
Foreningens bestyrelse består af 5 medlemmer, valgt blandt
medlemmerne for 2 år ad gangen, idet der hvert år på den ordinære
generalforsamling afgår skiftevis 2 og 3 medlemmer.
Herudover vælges hvert år 2 suppleanter, som ved afgang fra bestyrelsen
tiltræder efter opnået stemmetal. Sådanne betyrelsesmedlemmer indtræder i det
afgåede medlems resterende valgperiode.
Genvalg af betyrelsesmedlemmer og suppleanter kan finde sted.
Generalforsamlingen vælger hvert år 1 revisor, som vælges for
2 år.
Desuden vælges en revisorsuppleant, der afgår hvert år.
Bestyrelsen konstituerer sig selv. Den er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af medlemmerne er til stede. Bestyrelsen kan til varetagelse af enkelte projekter/arrangementer, nedsætte grupper til at afvikle disse.
Bestyrelsen har ansvar for regnskabsførelsen og opstiller
årsregnskab og budget.
Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden og fører referat, der
underskrives af de tilstedeværende bestyrelsesmedlemmer.
§ 8. Tegningsregler og hæftelser.
Foreningen tegnes af formanden i forening med to
bestyrelsesmedlemmer.
Ved køb, salg eller pantsætning af fast ejendom og ved udstedelse af
gældsbeviser kræves dog hele bestyrelsens underskrift, og
beslutningen skal godkendes på en
generalforsamling.
Der påhviler ikke foreningens medlemmer nogen personlig hæftelse for de
forpligtelser, der påhviler foreningen.
§ 9. Regnskab.
Foreningens regnskabsår løber fra den 1. januar til den 31.
december.
Revision af regnskaberne foretages af de generalforsamlingsvalgte revisorer
og/eller en af bestyrelsen eventuelt antaget revisor.
Årsregnskabet underskrives af revisorerne, formanden og kassereren.
§ 10. Opløsning.
Opløsning kan kun besluttes, såfremt 2/3 af samtlige
stemmeberettigede stemmer derfor.
Er der ikke mødt nok stemmeberettigede, gælder samme regler som for
ekstraordinær generalforsamlinger.
Den opløsende generalforsamling træffer afgørelse om
eventuelle aktivers anvendelse.
Et eventuelt overskud kan ikke udloddes til medlemmerne, men skal anvendes i
foreningens nærområde, eller kan
overføres til anden forening i Syddjurs Kommune, der varetager samme eller
lignende formål som foreningen Mesballe Forsamlingshus.
§ 11. Ikrafttræden.
Foreningens vedtægter er vedtaget på generalforsamlingen den 22. april 2014.
Ole Knudsen
Helle Quaade
Dirigent
Formand